Sider

lørdag 16. oktober 2010

Amerikanske gnagere på norsk

Jeg driver å legger ut varer i nettbutikken, men nå fikk jeg litt problemer med å oversette noen leker til norsk, eller rettere sagt finne hvilken leke som er hvilket dyr og hva de heter på norsk (den nederst til venstre er en coyote så han kan vi utelukke). Her er lekene det gjelder:

Kanskje er det noen som har litt bedre peiling på amerikanske gnagere enn meg? Vi begynner med nummer en som jeg tror er et jordekorn, nemlig the chipmunk (du vet de fra Alvin og gjengen).

 Så går vi videre til nummer to: Red Squirrel som i følge google ser slik ut:
Javel, nå begynner det å bli vanskelig. Jeg syns den røde leken ser mest ut som en oter og ikke et ekorn, men men.. SÅ videre til nummer tre: the Gopher, som jeg aldri før har hørt om.
Søt krabat dette også, men hva heter'n på norsk?

Jeg savner også alternativet vaskebjørn på den nederst til høyre på lekebildet. Kanskje vi bare skal kalle de nr.1-4. Her er det jeg ville si at de lignet på: venstre øverst OTER, høyre øverst JORDEKORN, venstre nederst COYOTE, høyre nederst VASKEBJØRN.

Håper noen gnagerspesialister kan komme meg til unsetning! ;)


Lekene er for øvrig 56 cm lange! Og passer vedlig godt til hunder som pleier å tygge i stykker lekene sine og legge igjen stuffing i hele huset, derav navnet unstuffies! Kan kjøpes på Alpha Dog.no når jeg finner ut hva de skal hete!

9 kommentarer:

  1. Jeg tror gopher er det samme som bever?

    SvarSlett
  2. Nei, det er jo ikke det, selvfølgelig....

    SvarSlett
  3. For meg så ser ingen av dem ut som ekorn. 1 ser ut som mink/ilder, 2 jordrotte, 3 spissmus eller noe med spiss snute, 4 bever.

    SvarSlett
  4. Chipmunk: Nord-amerikansk jordekorn
    Red Squirrel: Sciurus vulgaris er det vanlige europeiske røde ekornet vi kjenner, mens American Red Squirrel er Tamiasciurus hudsonicus.De er rimelig like, så man kan nok slippe unna med å si ekorn :)
    Gopher: Den ekte Gopher er i familien Geomyidae, og er et brunt rottelignende dyr som samler mat i poser i kinnene sånn som hamsteren :) Jeg vet ikke om den har noe norsk navn engang... Men Gopher blir også ofte brukt om flere underarter av jordekorn (den Gopher du har bilde av er et jordekorn).

    Forskjellen på coyote, ekorn og jordekorn er jo grei nok, men å skille mellom jordekornene blir jo litt vanskelig når vi ikke har noe hverdagslig navn på dem på norsk - jeg synes nesten det er like greit å beholde "Chipmunk" og "Gopher" ("Coyote" er jo strengt tatt ikke noe mer norsk det ;) )

    SvarSlett
  5. 1 ilder 2 oter 3 prerieulv 4 vaskemjørn kroppen er riktig men halen skal vere svart og hvit ringete

    dverg ekorn

    rødt dverg ekorn

    busk hale ekorn

    jord rotte

    så lang er husker skal dette vere riktig

    SvarSlett
  6. Tror nr3 skal forstille en grevling. Ikke slik vi kjenner dem såklart, men som denne: http://www.statesymbolsusa.org/IMAGES/Wisconsin/badger-wisconsin-zoo.jpg
    Mulig en av de skal forestille en Mungo også.

    Siste er muligens en mårhund..?

    Ville kalt de to øverste ville jeg kalt oter og rotte, hehe..

    SvarSlett
  7. Da er de lagt ut i nettbutikken med halvparten norske og halvparten engelske navn ;) Takk for hjelpen :)

    http://alphadog.no/index.php?nr=90&case=4&id=293&idkategori=83&kat_name=Leker&prod_name=Unstuffies%20hundeleke&startrow=

    SvarSlett
  8. Den siste er jordekorn! Ingen bever til den som trodde det...... :P

    SvarSlett